Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A kamaszkorról vegyesen

                                                       A szüzesség elvesztése

A szüzesség elvesztése mérföldkő mindenki életében, méghozzá a közhiedelemmel ellentétben nemcsak a lányoknak, hanem a fiúknak is. A felnőtt élet kezdetét jelenti. A kamaszoknál az első nemi együttlét előtt is előfordulnak meghatározó pontok a másik nemhez való viszonyban - így pl. az első csók, de a legelső közösülés mindenképpen mérföldkő. Az első szeretkezés egy olyan állomás az ember életében, amit soha nem felejt el, és meghatározó élmény is marad.

Különösen a lányoknál jellemző, hogy divatból, netán gyengeségből, kíváncsiságból belemennek valamibe, amit igazából nem is akarnak: nem akarnak lemaradni a barátnőktől, nem akarják elveszíteni a fiújukat, satöbbi. Egészen biztos, hogy egy 12-13 éves ember még nem érett a szexre, és nem is fogja azt az élményt kapni a szeretkezéstől, amit pár évvel később már megkaphatna. A lányoknál fiatal korban az első szexuális élmény vagy „semmilyen”, sokszor pedig fájdalmas.Egy kamasz kíváncsi, főleg, ha tapasztalatlan, a tapasztalatot pedig megpróbálja más utakon pótolni, ami nem mindig vezet jó eredményhez. Persze az sem mindegy, milyen egyéb csatornákon találkoznak a fiatalok a szexualitással: internet, video, pornó, egymás elbeszélései… Nem éri meg „divatból”, kiváncsiságból, a fiú kedvéért, stb. belemenni olyasmibe, amit később megbánunk, de vissza már nem csinálhatunk. Emiatt esetleg maradandó gátlások alakulhatnak ki. Szexuálpszichológusi munkám során gyakran találkozom olyan nőkkel, akiknek nem sikerül orgazmust elérniük, gátlásosak a szexben, sőt, vannak akik egyáltalán nem is éreznek vágyat a másik nem iránt. Ilyen eseteket gyakran vissza lehet vezetni az első „elhibázott” együttlétre! Nem is igazán kívánta a lány, lelkiismeret-furdalása volt közben, hogy mit csinál, a fiú nem volt elkötelezett iránta, nem is figyelt rá, nem voltak megfelelőek a körülmények stb. Aztán amikor a leendő férjével találkozott, már nem volt számára öröm a szexualitás, csak kötelesség.

A negatív élmény feldolgozásánál sokat számít, hogy ki mennyire képes elhelyezni a történteket magában, mennyire azonosítja a rossz élményt a konkrét szituációval vagy összességében nézve magával a szexualitással. A szüzesség elvesztése az esetek jelentős számában nem tartós kapcsolatban történik, hanem valami korai, pár hetes, felszínesebb együttjárás során, netán buliban, teljesen alkalmi jelleggel. Sokan utólag meg is bánják a dolgot. Gyakran egy-egy ilyen korai első szeretkezés után évekig nem jön következő, amikor pedig igen, az már természetesen teljesen másmilyen lesz. Vagyis a szüzesség elvesztése az esetek többségében nem azonos a szexuális élet kezdetével. Ezért csak arra biztatom a fiatalokat, hogy várjanak: a nagy élmény biztosan bekövetkezik, és nagyszerű lesz egy stabil párkapcsolatban, azzal a partnerrel, aki ezt megérdemli.

                             A női élet fontos mérföldköve:Az első havivérzés

Manapság sokkal nyíltabban lehet beszélni a szexualitásról. Ennek ellenére mindig meglepődöm, hogy a menstruációt, a kislányok nővé válásának fontos állomását mennyi tabu és értetlenség övezi.

Eleve nemiséggel bíró élőlényként jövünk a világra, ha ez csecsemőkorban még nem is tudatosul bennünk. Azt azonban már a csecsemők is tudják, hogy mi a kellemes számukra, milyen érintést és mely személyek közelségét szeretik igazán. Különös élvezettel élik meg például az első hónapokban a szopást, ami nyugalmat és biztonságérzetet nyújt nekik. Nagyon fontos az édesanya és az édesapa érintése és szeretettejes simogatása, mert ezáltal tanulja meg a gyermek, hogy teste van, ami örömforrásként is szolgál. A test felfedezése és tanulmányozása azután tovább folytatódik. Pelenkázás és fürdetés közben a kisbaba a saját testrészei után nyúl, és a nemi szervei sem maradnak ki ilyenkor. A kislány a szeméremajkait és csiklóját, a kisfiú a hímvesszőjét ugyanolyan testrészként érzékeli, mint az orrát vagy a fülét.

Körülbelül három-négy éves korban kezd el fejlődni a gyermekben a nemiségének tudata. Ettől a kortól fogva ugyanis egyre több olyan élményre tesznek szert, melyek során lánynak vagy fiúnak érezhetik magukat. Kíváncsisággal nézik a másik testét, miközben sajátjukat is szívesen megmutatják. Kedvelt játékuk az egymás testének megvizsgálásával járó doktorosdi, a fiúk „verseny-pisilése”, és gyakran használnak „csúnya” szavakat. Sok gyermek már ebben a korban felfedezi, hogy örömet okoz, ha nemi szervét dörzsölgeti. A nemi szervek már születésünkkor kifejlődtek, de ebben az időszakban még nyugalmi fázisban vannak. Körülbelül tízéves korban kezdődik az a változás, ami a nemi szerveket aktivizálja. Az agyalapi mirigy hormonjai a petefészkekbe jutnak, ahol ezáltal megindul az ösztrogén hormon termelődése. Az ösztrogén az egyik legfontosabb női hormon, amely a serdülőkorral együtt járó markáns változások hátterében áll.

A lányok szexuális érésének első jele - úgy tíz-tizenegy éves kor körül - a mellbimbó körüli kis kiemelkedés megjelenése, és az alatta lévő kötőszövet fokozatos kipárnázódása. Ezután még körülbelül két év telik el, mire az első menstruáció ideje beköszönt. A belső nemi szervek még tovább növekszenek, a hónaljban és a szeméremdombon finom pihék jelennek meg. A hormonváltozás hatása a bőrön is érzékelhető: a faggyúmirigyek aktivizálódása miatt az arcbőr pattanásos, a haj zsírosabb lehet. A pubertáskorban egyenetlen testi növekedés tapasztalható: a lányok csípője szélesebb lesz, a kebleik teltebbé válnak, a karjaik és lábaik megnyúlnak, és a testmagasságuk is lökésszerűen növekedésnek indul.

A menstruáció körülbelül két-három évvel a hormontermelés és két évvel a mellnövekedés megindulása után jelentkezik. Már hónapokkal az első vérzés előtt ösztrogén-, progeszteron- és tesztoszteronhullámok öntik el a lányok testét, és legtöbbjüknél fehéres hüvelyváladék is jelzi a menstruáció közeledtét. Az első vérzéshez szükség van a hormonhatásokon túl arra is, hogy teljes testtömegük legalább 17 százaléka zsírból álljon. Kezdetben a ciklusok általában rendszertelenül és peteérés nélkül zajlanak le, de idővel a szervezet „utoléri magát”, és rendeződik, beáll a menstruációs ciklus.

Az első havivérzés időpontja modern korunkban egyre korábbra tolódik. Nem ritka manapság, hogy egy tízéves kislány már menstruál. Az iparosodott társadalmakban és néhány fejlődő országban minden társadalmi csoportra jellemző, hogy egyre korábbi életkorban kezdődik a vérzés.

Mi lehet ennek a felgyorsult testi változásnak a hátterében? Egyes kutatók a környezeti tényezők megváltozásával: a táplálkozásunk átalakulásával, a testmozgás csökkenésével, valamint a szociális és gazdasági háttér különbözőségével magyarázzák a jelenséget. Mások a környezetünkben jelenlevő kémiai ösztrogéneket és a tejtermékekben előforduló növekedésserkentő hormonokat okolják a korai menstruáció megjelenéséért.

E. Davis az első menstruációs vérzés kapcsán egy nagyon fontos aspektusra hívja fel a figyelmet. Tapasztalatai szerint a serdülőkorú lány első menstruációs élménye nagyban kihat az első szexuális élményének minőségére. Éppen ezért nem mindegy, hogy a kamaszlány az első vérzés alkalmával mekkora figyelmet és tiszteletet kap édesanyjától és a nála idősebb nőtársaitól. A modern kort megelőző társadalmak még fontos lélektani mérföldkőnek tartották az első menstruáció idejét, és különböző beavatási rítusokkal ünnepelték meg a nővé érés első bizonyítékát. Ezek a rituálék mindig valamiféle pozitív üzenetet hordoztak a menstruációval és a nőiességgel kapcsolatosan. Az apacs indiánok több napon át tartó ünnepségen, a „Változó Asszony” rítusán keresztül vezették be a lányokat a nőiesség rejtelmeibe. A lányt fehérre festették, így jelképesen ősanyává, az apacsok anyjává vált. Ezután eljátszotta a „Változó Asszony” történetét, akit a nap megtermékenyít, és világra hozza az apacs embert. Ezt követően megszórták a a termékenységet jelképező sárga zsurló virágporával, majd a törzs idősebb, bölcs asszonyai a „belső tűzről és a szent nemiségről” beszéltek neki. Az ünnepség a négy égtáj tiszteletére négy napig tartott, és a beavatott fiatal apacs lány táncával zárult.

A mai, modern világban is fontos lenne a serdülő lányok első vérzésének megünneplése, hogy ők is érezhessék ennek a jelentőségét, és egyben azt a megkülönböztetett figyelmet és törődést, amivel édesanyjuk és nőrokonaik ezen a napon feléjük fordulnak. Ezen a napon a legfontosabb, hogy minden úgy legyen, ahogy azt az ünnepelt szeretné. Lehet például családi összejövetelt tartani, ahova a női rokonakat hívják meg. Az ünnep nagyszerű alkalmat nyújt arra, hogy az idősebb nőrokonok saját menstruációjukkal és nőiességükkel kapcsolatos történeteiket elbeszéljék, és így tanítsák és avassák be a fiatal lányt a nőiség rejtelmeibe. Ezután az édesanya megajándékozhatja lányát a családi örökség egy szép darabjával, vagy valamilyen vörös követ tartalmazó ékszerrel. Az ünnep lezárásaként következhet a vörös színű ételekből és italokból összeállított lakoma. A nők ezzel a szertartással megerősítik a lány nőtársadalomban és a családjukban elfoglalt helyét, a frissen beköszöntött termékenységét, és az első vérzés élményének természetes szépségét.

Az is lehet persze, hogy az először menstruáló leány szívesebben tölti édesanyjával kettesben ezt a napot. A közös nap telhet kirándulással, városi sétával, otthoni „lustálkodós” együttléttel - a lényeg, hogy a közösen eltöltött napot ünnepnappá tegyék. Az édesanya mesélhet lánya kisbaba-koráról, első éveiről, és arról, milyen jó dolgokat tett eddigi életében. Összegyűjthetik az otthon fellelhető fényképekből a család nőtagjait ábrázolókat, hogy albumba téve együtt nézegethessék őket. Az anya különleges, virágszirmokkal megszórt fürdőt készíthet lányának - és még sorolhatnánk a további, a nap fényét emelő ötletet. Azt gondolom, ha egy serdülő lány első vérzését, azaz nővé érését ilyen bensőséges és meghitt rituáléval fogadják, akkor arra egész életében örömmel és büszkeséggel fog emlékezni. Mindez a menstruációjával kapcsolatos attitűdjét is pozitív irányba befolyásolja, és a vérzéses napokat más lelkülettel, kevesebb testi-lelki tünettel élheti majd át.

                                                A kamaszok felelőssége

Gyakorlati tapasztalatom van arra nézve, hogy egy 13 évest mennyire nem egyszerű rávenni bármire, amit nem akar, így aztán széles mosollyal az arcomon néztem végig a következőket:

Péntek délután van, Jake-nek (7. vagy 8. osztályos) házi dolgozatot kell írnia a Makrancos hölgy-ből, hétfőre. A srác még a könyvet sem szerezte be, apa elviszi a könyvesboltba, együtt megveszik, hazaérve azonban már nincs meg a könyv: mint kiderült, a hazajutáshoz használt buszon maradt. Apa tajtékzik, de ismét elindulnak a könyvesboltba. Másodjára a könyv ismeretlen módon a mélyhűtőben köt ki, miközben a fiú a szobájából állítja, hogy olvassa éppen, és az milyen klassz. Ezt követően reggel a gabonapehely dobozán szereplő kalóztörténetet olvassa a kötelező olvasmány helyett, amire az édesapja magából kikelve közli, hogy márpedig a Makrancos hölgy el lesz olvasva, a házidolgozat pedig átnézve, formázva, le lesz adva időben. A fia erre mindössze annyit válaszol: komoly kétségeim vannak...

Természetesen a fenti szituáció a végletekig sarkítva mutatja be azt a küzdelmet, amit egy kamasszal való együttélés örömei között üdvözölhetünk. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy előfordult már, hogy összevont szemöldökkel néztünk össze, amikor a velünk élő kamasz este magától értetődő természetességgel és nagy lendülettel ledobta magát a babzsákfotelbe a tv elé, anélkül, hogy akár egyetlen szót is tanult volna. Hol van a felelősség? Hova lettek a kötelezettségek? Szó sincs arról, hogy annak idején ne fordult volna elő velem is, hogy az iskolában, óra előtt dobtam össze a házi feladatom, de ebből azért nem kellene rendszert csinálni...

Sokszor beszéltünk már erről, és mindig arra jutottunk, hogy a házi feladat – és vele valamennyi, az iskolához köthető feladat és kötelezettség – a gyerkőc felelőssége. Emlékszem, amikor anyukám a húgom után vitte az iskolába a tornazsákját, az irodalomkönyvét, az ellenőrzőjét... mikor mit hagyott éppen otthon. Mit tanult mindebből a húgom? Csak annyit, hogy neki nem kell igazán odafigyelnie arra, hogy mindent magával vigyen a suliba, a dolgok „megoldódnak” majd akkor is, ha ő nem oldja meg azokat. Tavaly a szépen összekészített szendvicseit hagyta itthon, mikor osztálykirándulni mentek. Nem vittem utána... tudtam, hogy van nála keksz, meg hasonlók (erre valahogy oda tud figyelni a bevásárlás során, de a habtejszínt és a főzőtejszínt hajlamos egymás helyettesítőjének tekinteni...) tehát éhen nem hal, így bár kicsit izgultam, de vártam, hogyan oldja meg maga a helyzetet. Eltelt egy év, és az útravaló szendvicsek a kirándulás előtti este elkészítve kerültek a hűtőbe, és ha lehet hinni a beszámolóknak, mind el is fogyott. Kis lépés az emberiségnek...

Mit akarok ezzel mondani? Mindössze annyit, hogy néha hagynunk kell, hogy a gyermekeink megtapasztalják tetteik következményeit, elismerjék a saját hibáikat, tévedéseiket, és igyekezzenek kijavítani azokat. Hogyan tudunk ebben segíteni? Úgy, hogy nem próbálunk mindent megoldani helyettük, még ha ez néha időigényesebb vagy bonyolultabb utat is jelent. Hagyjuk, hogy néha kellemetlenül érezzék magukat, ha valamiről megfeledkeztek, és ne vállaljuk át a felelősséget, ne anya vagy apa írja meg a házi feladatot... mert ebből csak annyi marad meg a számára: a házim a szüleimnek fontos, ha én nem csinálom meg, ők majd megcsinálják helyettem. A gyermekünk nem nekünk tanul. A jegyeinek, tudásának elsősorban saját maga számára kell, hogy jelentése, jelentősége legyen. Persze ezt nem árt időben elkezdeni, beletáplálni minden gyerkőc computerébe...

Sokszor, sokszor és még többször próbáltuk megértetni a fent említett kamaszkorúval, hogy ne várja tőlünk mindenre a megoldást. Vannak olyan témák, dolgok, amelyekben igenis elvárt a részvétele, és ezáltal a felelősségválallása is. (Mielőtt továbbmennénk, azért engedtessék meg egy kitérő: a felelősség és annak vállalása nem túl kedvelt fogalmak, ahogy azt tapasztalom. A dicséretnek szánt „te már elég nagy vagy ehhez vagy ahhoz” inkább feszültséget kelt, mint örömet az újonnan nyert szabadság felett.

De vegyük fel a leejtett fonalat ismét – az önállóság elérését és az ezzel járó következmények vállalását igyekszem körüljárni.)

Néha már azt gondoltuk, hogy minden erőfeszítés hiába, kamaszunkból soha nem szedünk ki semmilyen javaslatot – azon kívül, hogy csőnadrág kellene, meg ilyen póló, meg olyan szemüveg – mígnem eljött A hétfő. Nagy valószínűséggel hozzájárult az is, hogy NAGYON unatkozott, de felvetette, hogy mi lenne, ha meghívná a barátait valamelyik nap társasozni. Döbbenten néztem rá, mivel egyrészt szinte rugdosni kell, hogy csináljon másokkal közös programot, másrészt ez mégiscsak egy önálló javaslat... Ugyanezen a napon újabb meglepetést okozott. Hetek óta szenved a kerékpárjával, mert nem újfajta autópumpával felfújható a gumija, hanem régi, vékony szelepes. Ez egészen addig fel sem tűnt nekem, míg el nem hagyta az autópumpánk kiegészítő szelepét, így aztán nem tudta használni a biciklijét. Próbáltuk rávezetni a megoldásra – másnak is lehet pumpája, esetleg érdeklődjön a szomszédban – de nem akaródzott meghallani a sugalmazást. Erre úgy jön haza az úszásról, hogy „tudod mivel mentem úszni”? Nemleges válaszom után elmesélte, hogy bár indulás előtt átment a szomszédba, és kért pumpát, de a szomszéd anyukától azt a választ kapta, hogy nekik sincs ilyen pumpájuk. Útban az úszásra azonban találkozott a szomszéd srácokkal, és visszafordult, megkérdezte az egyiküket, hogy nincs-e ilyen pumpájuk. Láss csodát, ugyanolyan autópumpájuk volt, mint a miénk, csak még nem hagyta el róla senki azt a szelepet, amire neki szüksége volt. Bicikli felpumpálva, széles mosoly az arcon.

Az önállóság két arca jól nyomon követhető ebben a helyzetben: egyrészt nyomasztó, mert a gyerkőcnek magának kell megoldania egy problémát, ugyanakkor felszabadult örömet ad, ha a végére jár, mert képes rá. Ezért a mosolyért és az érzésért, hogy sikerült megoldania, már érdemes volt hetekig fel-felhozni a kérdést. (Sokszor kellett igen nagy önkontrollt tanúsítanom, hogy ne tegyem még én azt a bizonyos lépést, de megálltam, és egészen biztos vagyok benne, hogy jól tettem.) Tegyük hozzá, hálás vagyok a menetrend kitalálójának is, hogy nem tudott épkézláb időpontban buszokat indítani tőlünk az uszoda felé, és így kénytelen volt más közlekedési eszköz után nézni...

                                                A kamaszkor problémái

A kamaszkort sok szülő nehéz időszakként, szinte teherként éli meg. Dramatikus változások a gyermekben kívül-belül. Az agy állandó hormontermelése megdöbbentő szélsőségekre ragadtatja az egyébként teljesen normális gyermekünket.

Elég hamar feltesszük magunknak a kérdést, hogy valójában ért- e valamit az elmúlt évek nevelésnek nevezett időszaka.
De kezdjük az elején. Hasonló folyamatok mindnyájunkkal megtörténtek, tehát valamilyen emlékünk nekünk is van erről az időszakról. Érdemes egy kicsit visszaemlékezni erre és elgondolkodni azon, hogy akkor mi folyt bennünk és mit vártunk a környezetünktől és természetesen önmagunktól. Ez megkönnyíti azt, hogy elhiggyük, ez az időszak is túlélhető, egyszer vége lesz és gyermekünket szinte teljesen átváltozva, majdnem felnőttként kapjuk majd vissza. De ezen át kell mennie az egész családnak és nem mindegy, hogy hogyan. A sikeres kamaszkor egy megelégedett, boldog felnőttkor alapja.

Mindenképpen szét kell választani a sikeres (normális) és a problémás kamaszkort. Mikortól problémás egy kamasz és mikortól kell segítséget kérnie? Mi az a határ, amire már azt mondjuk, hogy problémás? Nos, ha őszinte akarok lenni, akkor ez az egyik legnehezebb kérdés, mivel minden család más és más. Eltérő gyökerekkel, eltérő értékekkel és probléma -megoldó képességekkel rendelkezik. Van, ahol több minden elnézhető és megbocsátható és van olyan család, ahol kisebb kihágások is nagynak tűnnek. Itt nagyon fontos, hogy egyik se jó, se rossz. Egyszerűen nincs rossz és jó család ilyen értelemben legalábbis. A problémás családot leginkább úgy tudnám definiálni, hogy amikor a családi békét vagy harmóniát megzavarja valamely családtag viselkedése és a család diszfunkcionálissá, vagyis nem jól működővé válik.

De ha ez ennyire egyértelmű és magától értetődő, akkor tulajdonképpen mi a probléma? Miért él ma Magyarországon oly sok család, akik teljesen tanácstalanok vagy tehetetlenek a kamasz gyermekükkel kapcsolatban és mindezek ellenére valamiért mégsem képesek segítséget kérni?

Természetesnek tekinthetjük a bekövetkező testi-lelki változásokat és ezek hangsúlyozását. Természetes például, ha nagyfiúnk, egyre izmosabb, erősebb testét és evvel bátorságát is, állandó próbák alá veti. A haverokkal való járkálás, viccelődés, hencegés, lazulás, felvágás része ennek a teljes spektrumú erőpróbának. A probléma akkor jelenik, meg, ha eltúlzottá válik az önkifejezés és átfordul határtalansággá, gátlástalansággá, ön-és közveszélyességgé. A lányos szülők sokszor eseménytelen kamaszkorban reménykednek, mondván a „lányok mások, velük egyszerűbb”. Ez attól függ, hogy milyen típusú kihívásra, hogyan reagálunk. A lányok esetében természetes a testi alakulások következményeként a nőiség hangsúlyozása és a vonzerő próbálgatása a férfiak teljes társadalmán. (Az 5 éves kisfiú csodálkozó tekintete és a szomszéd nagypapa „De megnőtt ez a Réka!” típusú dicsérete nyilván kisebb értékű, mint a vagány, lányok kedvence, menő szintén kamasz elismerő pillantása, esetleg randi-meghívása.) A nehézség akkor jelentkezik, amikor sportos, szép edzett lányunk soha többet nem óhajt enni, mert kövér és szép lassan elfogy, és már járni is alig bír. Az sem könnyű, amikor mindenki a lányunk állandóan változó férfi-kapcsolatait rajtunk kéri számon. Nyilván ezeknek a helyzeteknek a hátterében meghúzódik valami és ennek következményei mindennapossá válhatnak. Nem is beszélve a mai kor és a társadalmi változásokról, amik meglehetősen megnehezítik a helyzet értékelését és az esetleges problémák megoldását.

Ez mindenképpen érinti a család egészét, tehát minden tagját, és ez ronthatja a család életminőségét is. Amikor a család maga, belső erőforrásaira támaszkodva már képtelen kezelni a problémáit, akkor érdemes külső segítséget igénybe venni. Így tehát ezt szem előtt tartva mondhatjuk egy családról azt, hogy szükség van e segítségre vagy sem.

                                            Kamasz horoszkóp

A serdülőkor viharos megnyilvánulásai meglepetéseket okoznak a szülőknek, de valljuk be, maguknak a kamaszoknak is. A dackorszak, a hormonok, a társak presszionálása nagyobb hatással van a fiatalokra, mint a család. De a családnak akkor is a kamasz mögött kell állnia, ha annak viselkedése idegtépő a felnőttek számára. Hogy melyik gyerek hogyan vészeli át a kamaszkort, hogyan segíthet a szülő neki, nem feltétlen a csillagok állásából derül ki, viszont sokat segít, ha ismerjük a kiskamasz személyiségét, amiben mankónk lehet a gyerek csillagjegyének jellemzője.
Kos kamasz (március 21. - április 20.)

Mivel a Kos eleme a tűz, uralkodó bolygója a Mars, nem is várhatjuk el tőle, hogy megfontolt, türelmes legyen, főleg nem kamaszkorban. A Kos ifjú szeretne mindent kipróbálni, sok minden érdekli, olyan dolgok is, amelyek veszélyeket rejtenek, igyekszik mindenben benne lenni. Mivel rengeteg energiával van felvértezve, nagyon jó számára a sport, amelyben kiteljesedhet, jelentős sikereket érhet el. Csapatmunkában kiváló tag, sőt vezető szellemiségű, hangadó lehet a baráti körben, nyomást gyakorolhat barátaira, de ő nem hagyja magát befolyásolni. Igazi lázadó típus, nem szereti a kötöttségeket, rendszabályokat, azokat számtalanszor át is hágja. Nem meglepő, ha az iskolában emiatt gondjai akadnak.
Szeret a középpontban lenni, fontosak számára a barátok, sokat mókázik, viccelődik a családban is, gyermeki lélek, amely néha tüzet okád, ha valami kihozza a sodrából. Mellette szól, hogy haragja soha nem tart sokáig, mert energiája újabb és újabb dolgok felfedezésére hajtja. Kitart elképzelése mellett, és nehezen viseli, hogy az övével ellenkező véleménye is lehet a másiknak.
Imádja a kihívásokat, így a párkapcsolatban is azok a fiúk/lányok keltik fel érdeklődését, akiket igazán meg kell hódítani.
A kitartás nem az erőssége, ezen a téren ösztönzésre szorul, viszont a versenyszellem gyorsan felébreszti, ha kap egy kis szülői támogatást. Bámulatra méltó akaraterejével tehetségét remekül kamatoztathatja, de csak, ha akarja. Kiváló vezető és szónok válhat belőle.

Bika kamasz (április 21. - május 21.)

A Bika alapeleme a Föld, a Bika kamasznál ez annyit jelent, hogy két lábbal a földön áll, nem kerget hiú ábrándokat, mint sok társa. Nyugodt, kiegyensúlyozott fiatal, amennyire ezt a pubertás időszak engedi. Kicsit zárkózottnak tűnik, de ő már ebben a korban is a hosszú távú, megalapozott barátságok híve, nem csapong egyik társaságból a másikba. Fontos elvei vannak, amelyek mellett határozottan kiáll. Ebből fakadhatnak gondok a szülőkkel. Rendkívül erős kitartásának köszönhetően bármit elérhet, amit csak szeretne, főleg ha ehhez még megfontoltság is társul, nagy sikerekre számíthat. Makacssága segíti ezen az úton, bár akadnak helyzetek, amikor nagyon nehéz meggyőzni, nagyon nehéz kihozni a sodrából, de ha sikerül, akkor fújtat, mint a bika, aztán visszavonul. Magában hamar elrendezi a dolgokat, fejlett kreativitását kihasználva jót tesz neki, ha valamilyen művészetet választ levezetésnek, például valamilyen hangszert. Szeret szöszmötölni apró dolgokkal, ragaszkodik a tárgyakhoz is. Ha gyűjt valamit, semmiképp ne ellenezzük, szeret birtokolni. Párkapcsolatára ugyancsak jellemző lehet a birtoklási vágy.
Mivel a materiális világot képviseli, odafigyel a körülötte levőkre: család, barátok, ő az, aki soha nem hagyja cserben a többieket.

Ikrek kamasz (május 22. - június 21)

Igazi Levegő jegy, állandóan szárnyalni akar. Minden érdekli, ami az útjába kerül, kíváncsi mindenre és mindenkire. Érdeklődési vágya kielégíthetetlen, mindig talál valami újat, tehát soha nem unatkozik, nem kell noszogatni semmire. Halogatásra hajlamos, erre kell odafigyelni a körülötte lévőknek, és hogy ne vesszen el a részletekben. Igazi emberbarát, középpontban levő fiatal, aki szeret hangot adni véleményének, ami mellett képes rendületlenül harcolni is. Kreativitásban felülmúlhatatlan, már kamaszkorban is sokoldalúsága hozhat sikereket számára, valamint kiapadhatatlan tudásvágya. Az Ikreknek szükségük van a változatosságra, nehezen viselik a fegyelmet, a kötöttségeket, emiatt lehetnek problémái az iskolában. Érdeklődése során rengeteg barátra tehet szert, a társai szeretnek is vele barátkozni.
Kifejezőképessége zseniális, ezért támogatni kell ezen irányú törekvéseit, például iskolai szereplések. A kitartás nem erőssége, ebben van szüksége biztatásra. Örökmozgó ifjú, akiben mindig van valami kis titok. Mivel kettős jegy, a kettősség kamaszkorban kifejezett lehet, ami önmagának is gondot jelenthet.

Rák kamasz (június 22. - július 22.)

Alapeleme a Víz, nem meglepő, hogy a víz az igazán jó miliő számára, tehát kiváló lehet vízi sportokban. Örömét és bánatát egyaránt levezetheti valamilyen vízi tevékenységben, érdemes kipróbálnia. A szárazföldön viszont lustává válhat, hajlamos órákig a tv előtt ülni, de csak ha hagyjuk. Alapjában véve nem nehéz kamaszjegy, hamar megérti a dolgok mögött rejlő értelmeket, nem agresszív. Szereti háttérből szemlélni az eseményeket, nehezen áll ki a közösség elé, nem szereplős típus. Inkább kihasználva kreativitását alkot, támogassuk ebben.
Ragaszkodó fiatal, aki értékes barátságok és emberi kapcsolatok kialakítására törekszik. Ragaszkodása a tárgyakhoz ugyancsak fellelhető, nehezen dob ki bármit is, hátha szükség lesz még rá, de igazából sokat jelentenek neki a régi emlékek, kacatok, ne szidjuk emiatt.
Nem egy panaszkodó típus, de sok gyengédségre vágyik, mégha ezt nem is mutatja. Megértő társat keres a másik nemben is.
A Rák kamasz kifejezetten szeret enni, igazi ínyenc, csak a mértékkel kell vigyáznia.

Oroszlán kamasz (július 23. - augusztus 23)

Az oroszlán alapeleme a Tűz, bolygója a Nap, tehát egy örökmozgó, középpontban levő kamaszt jelent. Fontosak számára a barátok, mindig sokan vannak körülötte. Ösztönösen él benne a vezető szerep, szeret irányítani, bátran kiáll bárhol, bármikor az igazáért és a közösségért. Társai felnéznek rá, mert rendkívüli bátorságot sugároz. Ám a lelke mélye nagyon érzékeny, nehezen viseli a kritikát, nagyon oda kell figyelni, miképp adjuk tudtára a véleményünket. A kudarcot szintén nehezen viseli, ezért a tanulásra igyekszik energiát fordítani. Tetszik neki, ha mindenben ő a legjobb, ezért küzd és tesz is, kiemelkedő kitartása van. Határozott kamasz, nehéz elfogadtatni vele bármit is, mai nem az ő elképzelése szerint való.
Szeret megélni minden pillanatot, sokat szórakozik, mókázik, mindenhol jól tudja magát érezni, főleg ha ő van a középpontban. A szerelemben, ahogy minden más területen szeret igazi oroszlán lenni.

Szűz kamasz (augusztus 24. - szeptember 22.)

A Szűz Föld elem, az ilyen jegyű kamasz óvatosabb, mint társai. Kíváncsi, őt is csábítja az ismeretlen, viszont kamasz létére is tud megfontolt lenni. Szeret inkább háttérben maradni, nem szereplő típus, de társai kedvelik, mert intelligens és kiváló képességekkel rendelkezik. A tanulást sem szorítja háttérbe, szereti, ha jól mennek a dolgai, kerüli a zűrös helyzeteket. Kifejezetten harmóniára törekvő egyéniség. Rendet tart maga körül, rendesen öltözködik, nem vonzza az extrémitás. Érettebbnek tűnik kortársaitól, ami magas intelligenciájából fakad. Kissé szorongó kamasz, ez ronthat iskolai teljesítményén, valamilyen sport sokat segíthet aggodalmai feloldásában, stabilabbá teheti. A természet és az állatok jelenthetik számára a legjobb kikapcsolódást.
Párkapcsolat alakításában sem szeret kockáztatni, óvatos, megfontolt, olyan fiú/lány társaságát keresi, akivel sokat tud beszélgetni.

Mérleg kamasz (szeptember 23. - október 23.)

Olyan Levegő jegy, aki az egyensúly megteremtésére törekszik az élet minden területén. A kamaszkor idején nagy hasznát veszi ennek a tulajdonságának. A többi jegyhez mérten békésen éli át a kamaszkor nehézségeit. Nem szereti az agressziót, nem egy törtető típus, inkább visszahúzódó. Szüksége van arra, hogy önbizalmát erősítse, ebben kell segítségére lenni. Kreatív, művészi hajlamú fiatalok a Mérleg kamaszok, de nincsenek nagy szorgalommal és kitartással megáldva. Pedig nagy kíváncsisággal rendelkeznek, amit ha ötvöznek valamilyen művészeti ággal, óriási sikereket érhetnek el.
Érzékeny lelkületűek, a szépre fogékony fiatalok, akiknek számít a szép öltözet, akár divattervező is válhat belőlük. Könnyen ráéreznek az emberek gyengéire, és ezt ki is használják, ha alkalom nyílik rá, de nem rossz értelemben, mert fontosak számára az emberi kapcsolatok. Igazi romantikus, szerelmes típusok.

Skorpió kamasz (október 24. - november 22.)

Különös tekintetű Víz jegyű kamasz. Aki nehezen érthető meg, de ő nagyon könnyen megérti a mind a felnőtteket, mind a társait. Nagyon jó emberismerő, őt annál nehezebb kiismerni. Kissé zárkózott típus, de kezdeményező is, könnyen keveredik verekedésbe, zűrös helyzetekbe, ahol szeret irányítani. A fegyelem és szabályok betartása nehezére esnek, az iskolában ő kezdeményezi a rendbontást, nem könnyű megregulázni. Minden helyzetből győztesen akar kikerülni, ezért nem riad vissza semmitől.
Magas intelligenciájával és öntudatával bármit elérhet, amit akar. Van érzékenysége a művészetek iránt, de leginkább a titokzatosság vonzza.
Problémáit nem tárja a világ elé, még barátainak is nehezen nyílik meg, inkább elvicceli a dolgokat, de belül érzékeny lélek, ha baj éri, visszavonul a maga zárt, fantáziával dúsított világába.
Kiemelkedő kíváncsiságának köszönhetően hamar és sokat megtud az emberekről, így a párkapcsolat kialakításánál is ez dominál.

Nyilas kamasz (november 23. - december 21.)

A Nyilas igazi Tűz jegy. Szereti a szabadságot, a szabad levegőt, a sportot, ebben ki is tud teljesedni. Csapatban jó játékos, mert fontos számára a társaság, a barátok, nem tud egyedül lenni. Erős egyénisége által képes hegyeket megmozgatni, óriási elszántság lakozik benne. Ellensége a fegyelem és a csend. Olykor irányíthatatlanná válik, ha nem megfelelően kezeljük, viszont szeretettel bármit elérhetünk nála. Laza kamasz, akinek nem okoz lelkiismeret furdalást, ha valamit tönkretesz. Ingerültségét, sokszor ebben a formában vezeti le. Veszekedni nem érdemes vele, mert minden vitából ő akar győztesen kikerülni, úgysem fogja magát hagyni. Ezen jellemzőjének legnagyobb hasznát a közösségi életben veszi, gyakran válik belőle vezéregyéniség.
Magas intelligenciájú kamasz, de csak azzal foglalkozik, ami érdekli, csak az képes lekötni a figyelmét. Olyan típus, akinek van szorgalma.
Társai kedvelik, mert kész mókamester, az ad neki erőt, ha önmaga lehet a többiek körében. Olyan fiú/lány kelti fel az érdeklődését, akinek megmutathatja egyéniségét.

Bak kamasz (december 22. - január 20. )

A Bak egy olyan Föld jegy, aki kitartó, törekvő, ugyanakkor türelmes és megfontolt is. A Bak már kamaszkorában elveket és célokat tűz ki maga elé, amelyeket el is ér, és a cél érdekében képes áldozatokat hozni. Komoly és elszánt, kevésbé társasági fiatal. Jól lekötik a könyvek. Tudásvágyát rengeteg olvasással csillapítja, ami mindenképp hasznára válik, hiszen rendkívüli logikával rendelkezik.
Ha megbántják, nehezen felejt, fél is a sérelmektől, ezért nagyon megválogatja barátait, emiatt félénknek tűnik. Szüksége van bátorításra, mert hajlamos pesszimistán látni a világot. Sikereit duplán kell dicsérni. Gyakori nála a siker, hiszen rengeteg energiát fektet annak elérésébe.
Nem okoz számára gondot a fegyelem, mert alapból fegyelmezett fiatal. Kitartását és küzdőképességét remekül kamatoztathatja sportokban.
Mivel nehezen oldódik fel a társaságban, nehezebben ismerkedik a másik nemmel is.

Vízöntő kamasz (január 21. - február 20.)

Mint minden Levegő jegy, lázadó típus a vízöntő kamasz is. Nyíltszívű, szereti az embereket, fontosak számára a barátok, de jóságát sokszor kihasználják, emiatt már korán frusztrációk érik. Jól érzi magát társaságban és egyedül is. Érdeklődő természetű, szereti a különlegességeket, az átlagtól való eltérést. Arra törekszik, hogy jobbá tegye a világot, de legalább ő maga jobb legyen a többieknél. Gyakran kezdeményez segítségnyújtást. Lételeme a természet, ott töltekezik fel igazán. hagyni kell, hogy olykor elvonuljon túrázni. Intelligens és kedves kamasz, nagy álmokkal és tervekkel felvértezve. Nagyon érzékeny típus. A korlátokat nem bírja, szabadságra, rugalmasságra van szüksége. A fegyelmezést nem neki találták ki, az iskolában ebből adódhat gondja. Álmai megvalósításában sem korlátozhatjuk. Optimizmusa nem hagyja el, amihez kitartás is párosul. Nagyon becsületes, nem szeret a másik fölé kerekedni, de kiáll a véleménye mellett. Kamaszként ő a hős szerelmes.
Halak kamasz (február 21. - március 20)

A Halak nem is lehet más, mint Víz jegy. Érzékeny és ingatag, de nagyon együttérző kamasz.
Egyfajta álomvilágban él, ezt le is képezheti valamilyen művészetben. Nagyon jó kézügyességűek a Halak, amit kamatoztatniuk kell. Nehezen barátkozó típus, de kialakult barátaihoz hűséges. Félénkségét leplezni próbálja, de mindenki jónak tartja, aki nem keveredik zűrös ügyekbe. Tehetséges fiatal, viszont önbizalmát erősen növelni kell. A vízi sportokban elért eredményei alkalmasak erre. Erőt ad neki a természet, az állatok közelsége. Kikapcsolódásként válasszon kirándulást. Fejlett fantáziáját ki kell aknázni, amihez kreativitását társítva csodákra képes. Olyan kamasz, aki egy cseppet sem önző, mindenkivel kedves és előzékeny. Van benne némi titokzatosság. Érzékeny és önfeláldozó a szerelemben is.
 
                                  Lelki változások a kamaszkorban
A kamaszkori lelki változások hatása a kamasz és családja életére
 
A kisgyermekeket elnéző jóindulattal támogatjuk,amikor esetlen próbálkozásokat tesznek a fejlődés útján.A kamszkorral gyakran ingerülten,kurtán bánunk el,amikor a felnőtté útján csetlenek-botlanak.A kamasz látható testi változásainál is nehezebb felfogni,hogy belső lényük is nagy mértékű átalakuláson megy át.Felkészültebbé válnak bizonyos dolgokra,megerősödnek,megügyesednek,eddig elképzelhetetlen teljesitményekre képesek.Természetesen a kamasz lány teherbe tud esni,vagy a kamasz fiú teherbe tud ejteni valakit.
 
                             Társas erőviszonyok a kamaszkorban
Mindannyiunk számára ismert jelenség, hogy a kisiskolás gyermekek milyen imádattal tudnak tanítójukra felnézni, aki nemcsak tévedhetetlen, de még a „szülői trónt” is sokszor bitorolja. És a gyereket cseppet sem zavarja ez a kiegyenlítetlen kapcsolat... Nem így a kamaszkorban, amikor egyszeriben roppant zavaróvá válik a gyermeket a felnőttől elválasztó alá- fölérendeltség.

A kamaszkorban a kortársak bitorolják a „fontos másik” trónját; egyenrangú felekként, hasonló problémákkal, küzdelmekkel viaskodva, hasonló célokért küzdve. A család többé nem gyakorol egyedüli és korlátlan befolyást gyermekére, akinek az életében megjelent egy másik fontos tényező, a kortárscsoport. Hogy miért ennyire fontos a gyermeknek a társak jelenléte? Mert:

o elősegíti a szülőkről való leválást, a szabadság és függetlenség érzését adja;
o hasonló korú társakkal lehet gyakorolni az együttműködést és a versengést;
o olyan hatalmi pozíciókat birtokolhat, amelyeket máshol kevésbé (a családban ilyesmire sokkal ritkábban adódik lehetőség);
o a kortárscsoportok az egyre inkább eltűnőben lévő „gyermeki kultúrát” közvetítik.

Bizalom, biztonság, megerősítés

Tapasztalhatjuk azt is, hogy a kamaszok egymás társaságában fizikai és érzelmi biztonságban érzik magukat, támaszt és védettséget találnak. Olyan csoporthoz tartoznak, ahol otthonosan mozognak, éppen ezért merészebben gyakorolják az olyan, „nehezebb” szerepeket is, mint például mások vezetése. Másrészről a kortársak modellt is nyújtanak társaiknak, megerősítve vagy gátolva ezzel viselkedésüket. Ilyenkor nehéz lebeszélni kamasz gyermekeket a legújabb márkás ruhák megvásárlásáról, vagy megértetni velük, hogy miért nem hasznos a „lógás”.

A következő kép nem jeleníthető meg, mert hibákat tartalmaz: „http://kn.pixelszabaszat.hu/files/41_kicsirakas.jpg”.

Legtöbbször hatékonyabb az a tapasztalatszerzés, amit a gyerek nem a felnőttektől, hanem a vele egykorúaktól, a képességben közelállóktól szerez. A kommunikáció, társas együttélés terén nehézségekkel küzdő tanulók esetében igen hatékony lehet, ha időnként fiatalabbak társaságában lehetnek. Erre jó példa a különböző életkorúak integrált oktatása, nevelése.

Hogyan szerveződik?

A csoportok és az iskolai közösségek kialakulásában is egyfajta fejlődés figyelhető meg. Kisiskolás korban leginkább a kétszereplős (diádikus) társas kapcsolatoknak van jelentősége, míg kamaszkorban gyakoribbak a nagyobb csoportosulások.

Serdülőkor előtt leginkább az azonos neműek közül választják a barátokat a gyerekek, majd a későbbi életkorban egészen más szempontok lesznek fontosak. Ugyanezt a társas helyzet, a társaságban megszerzett rang kialakulásánál is megfigyelhetjük: fiatalabb korban a fizikai agresszivitásnak van nagyobb szerepe (megverekednek a csoporton belüli pozícióért), később más stratégia mutatkozik hasznosabbnak. Természetesen itt is számít a külső (megjelenés, ruházat), de szerepet kap a bizalom, az egymásért és a tettekért vállalt felelősség megmutatása, a segítségnyújtás.

A nemek között is észrevehetünk különbségeket. A lányok csoportjai általában kisebbek, két-három főből állnak, és kevésbé nyitottak, mint a fiúk csoportjai: nehezen fogadják be az új tagokat. Bármily meglepő is, de a lányok kapcsolatai, úgy általában, még a serdülőkorban is sokkal „lazábbak”, mint a fiúké; bár erre részben rácáfol a „legjobb barátnő” státusza.

Ki lesz a főnök?

További érdekesség, hogy a lányok választásai a barátok esetében inkább alapulnak kölcsönösségen, míg a fiúknál erőteljesen megjelenik a rangbéli különbség. A rangsorban alacsonyabb pozíciót elfoglalt tagok keresik a magasabb státusúak barátságát. És itt elérkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol a hierarchia ismét megjelenik, és belép a csoportok életébe.

Megfigyelhetjük, hogy a fiúcsoportok esetében gyakrabban van vezető, aki a tagokat irányítja (lányok esetében ez inkább a javaslattevés és szervezés formájában jelenik meg). Persze ezért a pozícióért meg kell küzdeni, ami előfordul, hogy csak komoly harcok árán sikerül. És ilyenkor jelenik meg a jogosan aggódó szülő is, aki félti az iskolába vagy osztályba újonnan érkezett gyermekét, mert társai kötekednek vele, bántják, próbálgatják a tűrőképességét. De beszélhetünk az „agresszív” gyerek szüleiről is, akiket sorozatos támadások érnek csemetéjük durva megnyilvánulásai miatt. A rangsorban elfoglalt helyért folyó küzdelem során mindenki úgy viselkedik, ahogyan ezt korábbi élete során megtanulta: támad vagy visszahúzódik, verseng vagy együttműködik. Mindenkinél mást jelent a hatékonyság.

Szülőként vagy pedagógusként beavatkozni nem könnyű, és az is kérdés, mivel teszünk jót: hagyjuk folyni vagy drasztikusan korlátozzuk ezeket a természetes harcokat. A válasz valahol a kettő között van, egyfajta egészséges mederben tartva kell támogatni a fiatalokat ebben a nem könnyű, de szükségszerű helyzetben.

Népszerűség, népszerűtlenség

:

Egy csoportban a rangsor élén álló diák még nem feltétlenül közkedvelt és népszerű, a népszerű pedig egyáltalán nem biztos, hogy vezető szerepet tölt be. Ebben az esetben ugyanis különbség van az elutasítás és az el nem ismerés között. Attól, hogy nem fogadunk el valakit mint vezetőt, még lehet általunk nagyon is kedvelt személy.

Ugyanígy, azt is tudjuk, hogy a csoportban elfoglalt pozíció, tehát a megszerzett rang nem feltétlenül határozza meg a gyermekek társas helyzetét. Vannak olyan, az adott osztályban alacsony státusú diákok, akiknek vannak barátai, sőt „legjobb barátja” is, amit nem feltétlenül mondhat el magáról az osztály „vezére”.

A hierarchia csúcsán lenni, a „trónt bitorolni” nem tart örökké. Idővel a rangsor változik, átalakul. Egy-egy ilyen átrendeződés a pozícióját vesztett fiatalban nem feltétlenül okoz maradandó sérelmet, s az átalakulás során az is előfordulhat, hogy egy kevésbe elfogadott helyzetből tesz szert valaki nagyobb elismerésre. A helyzet folyamatosan változik tehát, így folyamatosan ott vannak a háttérben a rangsorképző kis vetélkedések, harcok is.

Vannak azonban olyan pozíciók, amik egyáltalán nem változnak könnyen; komoly problémát okozhat az elszenvedőnek, ha valaki népszerűtlen vagy elutasítják, s sajnos kicsi a valószínűsége annak, hogy mindez magától megváltozik. Ha a csoport kivet magából valakit, általában nem érdemes keresni az okokat, mert sok esetben egészen különös, felnőttek számára értelmezhetetlen tényezők befolyásolják a gyerekek magatartását. Viszont tudni kell, hogy a kirekesztés súlyos, traumatikus élmény lehet a gyermekek számára, amely kihat későbbi fejlődésükre is. Fontos ilyenkor a pedagógus érzékeny reakciója: olyan szerepbe segítheti a kitaszított gyermeket, amelyben otthonosan mozog, s így megmutathatja a tehetségét és előnyös színben tűnhet fel a társai előtt.

Mire figyeljek?

Fontos tudni, hogy a magányos, barátok nélkül növekvő gyermekre a kapcsolatok hiánya megbetegítő hatású lehet. Az érintett gyermek kezdetben elkezd „lógni”, majd idővel lemorzsolódik az iskolából és könnyen deviáns bandákba keveredhet. Ennek pedig az a veszélye, hogy megtalálja ugyan a támogatást, elismerést egy csoporton belül, csak éppen a csoport normái társadalmilag és erkölcsileg nem elfogadottak. Ilyenkor már nagyon nehéz beavatkozni, hiszen a csoport ereje valami olyasmit pótol, amire a gyermeknek elementáris szüksége van!

Épp ezért fontos, hogy felfigyeljünk a gyermek iskolával kapcsolatos viselkedésváltozására (rosszkedvű, egyáltalán nem beszél az iskoláról, rendszeresen túl hamar vagy túl későn ér haza stb.), s a szorongást kísérő testi tünetekre (gyomorpanaszok, fejfájás, hányinger, stb.).

Ha azt gyanítják, hogy a gyermekük tartósan kirekesztett társas helyzetbe szorult, s úgy érzik, egyedül nem tudnak gyermeküknek segítséget nyújtani, kérjék szakember (iskolapszichológus, nevelési tanácsadó vagy gyermekjóléti szolgálat) segítségét! Fontos, hogy bízzanak a gyermek helyes választásában, és ehhez adjanak neki segítséget; ő tudni fogja, melyik csoporthoz szeretne tartozni, milyen értékeket tart érdemesnek követni; s ez nem fog eltérni a családban képviselt és megtanult normáktól.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.